پژوهش سرای دانش آموزی و آزمایشگاه مرکزی رازی بن

اداره ی آموزش و پرورش شهرستان بن تلفن: 03833722161

پژوهش سرای دانش آموزی و آزمایشگاه مرکزی رازی بن

اداره ی آموزش و پرورش شهرستان بن تلفن: 03833722161

آمادگی پژوهشسرا برای همکاری با مدارس


پژوهشسرای دانش آموزی و آزمایشگاه مرکزی رازی بن با داشتن وسایل و امکانات مناسب در آزمایشگاه های فیزیک، شیمی و زیست شناسی ، آمادگی هر نوع همکاری را با همکاران و دانش آموزان کلیه ی مدارس شهرستان از قبیل فعالیت های علمی و پژوهشی، تحقیق و پروژه های فردی و گروهی و پروژه های دانش آموزی دارد.

در مورد نانو

فناوری نانو چیست؟

به گزارش خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران؛ فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستم‌هایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می‌دهند. 
فناوری نانو موج چهارم انقلاب صنعتی، پدیده‌ای عظیم است که در تمامی گرایشات علمی راه یافته واز فناوریهای نوینی است که با سرعت هرچه تمام تر در حال توسعه می‌باشد. از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی گستره طراحی و ساخت ساختمانها هر روزه شاهد نوآوری‌های جدیدی در زمینه مصالح کارآراتر و پربازده ترمقاومت، شکل پذیری، دوام و توانایی بیشتر نسبت به مصالح سنتی است.
نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون مهندسی مواد، پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک کاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.
تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد. 
ایران در فناوری نانو مقام هفتم را در دنیا داراست.

ادامه مطلب ...

امکانات پژوهشسرای دانش آموزی و آزمایشگاه رازی بن:


آزمایشگاه فیزیک:این آزمایشگاه با وسایل آزمایشگاهی کامل تجهیز شده است.

آزمایشگاه شیمی:آزمایشگاه شیمی مجهز به وسایل و مواد آزمایشگاهی می باشد.

آزمایشگاه زیست شناسی: آزمایشگاه زیست شناسی دارای تجهیزاتی از قبیل انواع مولاژهای بدن،مولاژهای قلب و مغز ،میکروسکوپ و... جهت استفاده ی دانش آموزان و همکاران گرامی می باشد.

سایت کامپیوتری: دارای سیستم های کامپیوتری ،ویدئوپروژکتور و ... می باشد.

کتابخانه: کتابخانه ی پژوهشسرا دارای کتاب های متنوع در موضوعات مختلف علمی،پژوهشی، تاریخی، سیاسی،اجتماعی و ادبی و مذهبی و دارای نرم افزارهای آموزشی و علمی در مقاطع مختلف برای استفاده ی دانش آموزان و همکاران محترم می باشد.

روزها و ساعت کاری پژوهشسرا

جدول زمانبندی جهت استفاده ی مدارس از امکانات پژوهشسرا:

روز های زوج(شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) ویژه ی مدارس دخترانه

ساعت 8 الی 9/30مدارس ابتدائی

ساعت 9/30 الی 11 مدارس متوسطه ی اول

ساعت 11 الی 12/30مدارس متوسطه ی دوم

روزهای فرد(یک شنبه و سه شنبه) ویژه ی مدارس پسرانه

ساعت 8 الی 9/30 مدارس ابتدائی

ساعت 11 الی 12/30 مدارس متوسطه ی اول

ساعت 11 الی 12/30 مدارس متوسطه ی دوم

ساعت کاری :روزهای شنبه و 4شنبه از ساعت 745/ الی 4 بعد از ظهر و روزهای 1شنبه، 2شنبه و 3 شنبه، از ساعت 745/ الی 12/45


معرفی پژوهشسرا

پژوهش سرای دانش آموزی ، مرکزی است که به منظور گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان و هدایت استعدادها و رشد خلاقیت های آنان با فراهم نمودن امکانات و تجهیزات لازم تأسیس می شود .

اساسنامه پژوهش سرای دانش آموزی

ضرورت

 ایجاد شرایط و امکاناتی که رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان را به تناسب استعدادها و علایق آنان فراهم نماید ، یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش است . تحقق این هدف با توجه به تنوع علایق و تفاوت تـوانمندی های دانــش آمـوزان و نـیز کـثرت جـمعیت دانش آموزی کشور ، مستلزم دسترسی به ظرفیت های مناسبی از امکانات و منابع است ؛ لکن محدودیت های موجود ، عمدتاً انجام برنامه های اساسی و مبتنی بر گستره استعدادها و تفاوت های فردی دانش آموزان را با مشکل مواجه می نماید ؛ به گونه ای که در عمل ، رویکرد برنامه ها به پوشش عمومی دانش آموزان معطوف می گردد . بدین جهت ، برنامه ریزان ، مدیران و مجریان برنامه های آموزش و پرورش در تعامل با دانش آموزان با نیازهایی از آنان مواجه می شوند که امکانات موجود قادر به تأمین آن ها نیست . لذا ایجاد زمینه هایی علاوه بر شرایط موجود برای افراد علاقه مند و مستعدی که با روحیه تحقیق و پژوهش در تعمیق و توسیع آموخته های خود اهتمام دارند ، امری ضروری به نظر می رسد . تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی به عنوان یکی از راهکارها ، برای تأمین هدف فوق در نظر گرفته شده است .

  ادامه مطلب ...

هدف از ایجاد پژوهشسراها

هدف از ایجاد پژوهشسرا اشاعه ی فرهنگ پژوهش و تحقیق فردی و گروهی در بین دانش آموزان؛ رشد و توسعه ی بنیه علمی و پژوهشی دانش آموزان و ایجاد زمینه برای بروز خلاقیت های آنان؛ تشویق و ترغیب دانش آموزان به تلفیق دانش نظری و فعالیت های عملی و کاربردی؛ هدایت و راهنمایی دانش آموزان در جهت علایق و استعدادهایشان؛ فراهم نمودن امکان دستیابی دانش آموزان به یافته های جدید علمی و پژوهشی داخل و خارج کشور؛ ایجاد زمینه مشارکت دانش آموزان مستعد در انجام پژوهش های ملی و منطقه ای و تشکیل حلقه واسط بین یافته¬های دانش آموزان با حل مسئله است.